Apr 23, 2009

Couple Fight



Selalu tak bergaduh dengan si dia? Apa yang aku dapat huraikan situasi ni memang akan dilalui oleh kebanyakan pasangan. Aku pun pernah ada pengalaman macam ni. Bila hati dah sayang lagi sakit bebanan ni. Tapi apakan daya bila terjadi salah faham dan emosi tak stabil di antara dua pihak, pergaduhan tetap tidak dapat dielakkan. Aku terfikir cara nak kurangkan masalah ni. Jadi aku cuba mencari sedikit tips ni dan ingin aku kongsikan bersama kamu semua. Jadi bacalah info ni. manalah tahu nanti korang pun gaduh dengan si dia ke..hehe

Tips:

Jangan perli pasangan anda
Bila mana pergaduhan tinggal retak menanti belah janganlah kamu simbah lagi minyak kat api yang tengah panas. Faham kan? Kamu kena la bawa bersabar dan kat situ akan terserlah la kewibawaan dan kematangan fikiran kamu. Cuba sehabis mungkin menahan amarah kerana itu datangnya dari...kamu faham maksud aku. ( x faham tanya la..)

Kawal intonasi suara anda
Perkara ni mungkin kamu fikir leceh dan tak berinformasi. Secara psikologinya ingatkah kamu pujuk rayu masa nak cairkan hati si dia masa korang minta nak affair dulu? jangan hilangkan mood tersebut dan praktikkan bila mana si dia tengah bengang sama kamu. Tak sampai lima minit sejuklah hatinya. Kalau tak sejuk2 jugak korang cuba sampai 3 kali tapi biar betul-betul. Kalau tak boleh jugak korang bagi dia masa hilangkan kemarahan pastu tengok la masa yang sesuai untuk memujuknya kembali.

Jangan sesekali kutuk dia dan keluarganya

Yang ni tak payah aku cakap korang pun tau kan? Tidak mengapa, aku menulis sekadar untuk mengingatkan. Semua orang pun tak ada yang suka dipandang hina. Janganlah menyindir orang lain tanpa bersebab. Kalau nak kutuk sekalipun kutuk je la dalam hati.Nak kutuk sekadar bergurau itu lain punya cerita ok.

Kan da cakap macam ni itu menjengkelkan

Ayat yang berbaur arahan dan paksaan anggaplah ianya sebagai pantang bagi pasangan anda. Elakkan pasangan anda berfikir dia hanyalah kuli atau orang gaji anda. Belajarlah untuk menghormati dan anda turut dihormati. Bila mana peringatan dan nasihat anda tidak dituruti jangan sesekali memaki hamun dan memarahi si dia. Ini akan menimbulkan lagi kebencian di hati. Sebaliknya anda harus menolong si dia memperbaiki kesilapan dan secara tidak langsung anda menanam kepercayaan antara anda dan si dia.

Jangan bandingkan si dia
Pergaduahan biasanya terjadi disebabkan terlepas kata dan salah faham. Bila anda membandingkan si dia dengan yang lain itu secara tak langsung membawa maksud si dia kalah kepada orang yang anda sebutkan. Dia semestinya tidak akan berpuas hati dengan anda dan selepas itu anda tahu apa kesudahannya. Elakkan pergaduhan, carilah kebahagiaan.

Kesimpulannya..korang semua janganlah pentingkan diri sendiri. Tapi itu tak bermaksud korang boleh biar pasangan kamu memijak kepala korang. Berpada-padalah bila mana terjadi krisis. Jangan cepat menuduh dan yang paling penting hormatilah pasangan anda.

credit to Mihai Andrei

15 comments:

IxoR@ said...

Betul tips tu....

Sy sokong.

Sy suka dgn kartun yg ciut miut tu la.... ;D

Doku said...

@ixora: sekadar berkongsi info ixora..nak amik la..khas ntuk pelawat setia blog ni..haha

e l d y said...

gua rasa gua x perlu risaukan semua tu sbab gua x kan buat semau tu (konfident !!) .. haha

shafiedotbiz said...

huh...ader tips ni kat sini..leh copy ltk kat blog aku wakakakaka...bgs tips ni..nak amalkan la..

Doku said...

@eldy: Wah!bro ni matang la..x pernah krisis ngan awek ek? hehe

@shafiedotbiz: haha..leh je nak amik tapi link la kat aku.hoho..terima kasih dan selamat beramal..!hehe

Doku said...

@umar: ok umar..thanks singgah2 cni..da link kan :)

ilhamputra said...

tips yang menarik.jangan gadoh-gadoh.tak baik.nice post

adol said...

bagus nie.. huhuhu

Doku said...

@ilhamputra: sokong2!:D trimas bro..budi bahasa amalan kita
@adol: tq..hehe

nayzee said...

yup2..btol 2..tp salunye kalo aku mrh,fox diam je..pas aku pnat ckp..br la die pjuk..ngeh3..
aku ni kuat mrajok sket..n cpt cair bl die pjuk..so,xpela kn..hehe..

Doku said...

@bear@amp butter: xpe..nasib baek la ko dapat fox..xpe..lgpun korang kan sehati sejiwa..hehe

meoku said...

minta tolong ajar dlm ilmu percintaan encik doku... :)

meoku said...

sila tunjuk ajar ilmu2 percintaan encik doku

Admin said...

haha Incik Meo. saya bukan pakar cinta tapi sekadar berkongsi pendapat apa salahnya..hohoho :)

azizan4444 said...

menarik sungguh tips ni..ley di praktikkn..ekeke

Post a Comment

Terasa nak komen? Silakan..