Jun 25, 2009

Renungan: Ingat Memperingati Bagus Untuk Kesihatan

A

B

Hari ni aku terbaca satu artikel yang mengajar aku untuk kembali muhasabah diri. Oleh kerana ini satu perkara yang baik jadi aku rasa nak share dengan kalian

Nak baca full boleh pegi sini

Firman Allah yang bermaksud: “Ingatlah, dengan mengingati Allah jiwa kamu akan tenang.”


Ini semua mengingatkan aku kembali yang iman aku tidaklah sekuat mana. Orang cakap kalo nak berjaya kena hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lg baik dari sekarang. Bab benda alah ni yang aku selalu kantoi.. setiap hari kadang2 kalo aku ikut mood dan nafsu malas aku memang aku x kemana. Jadi ada baiknya kalo aku bergaul dengan rakan2 yang dapat membimbing aku. Memang aku mencari insan2 seperti itu.


Menghadapi cabaran hidup, zikir akan memberi kita dua perkara iaitu niat yang betul dan ikhtiar yang padu dan tak jemu-jemu. Kesan ketenangan berzikir ialah apabila kita berada pada musim kaya, kita banyak bersedekah, musim dipuji kita warnai dengan syukur dan tak lupa diri, musim dihina kita sabar dan bermuhasabah, musim menjadi pemimpin, kita berlaku adil, musim menjadi pengikut, kita taat.Orang yang berzikir akan sentiasa bersangka baik terhadap ketentuan Allah. Jika bersedia dengan membesarkan Allah, jiwa akan besar. Apabila jiwa besar, dunia dan segala musimnya menjadi damai dan harmonis.


Aku amat tertarik dengan perenggan ni. Memang memberi kesedaran betul kat aku..korang lak macam mana?

p/s: Kalo korang di beri pilihan antara pic A & B yang mana korang pilih?

8 comments:

haruan tasek said...

aku nak pilih a... berfikir panjang

IxoR@ said...

muhasabah sebentar.....

Niijiusan said...

lawa sketch doku...

hajar DK said...

pic a tu mcm hg jek.. hahaha
tapi aku tak paham ape kene mengene atr gambar tu dgn entri ni.. huhuhu...

sEsuki xD said...

aku plh B
x))

Azah said...

yg B x macam berfkir pon..
macam posing utk photoshoot je..
hehe..
bagusla muhasabah diri..

maim0k said...

aku pilih a
nampak clear ckit.haha

aD said...

@haruan tasek: owh..pemikir panjang..trimas2
@ixor@: yup2..muhasabah jom kak
@Niijiusan: trimas..kalo de free tym conteng2 la sket kejeku..ha3
@hajarDK: a mcm aku?ha3..biarkan entri ini menjadi misteri..
@sesuki xD: haha..pilih jgn x pilih
@Azah: B mmg sengal sket..hehe..yup2..muhasabah ni kena tiap2 hari sebenarnya
@maimok: kalo aku clearkan yg B amacam?haha

Post a Comment

Terasa nak komen? Silakan..