Feb 28, 2009

Conteng itu bagus..


Tiba2 rase nak membuang masa buat blog..hari ni aku ada terbaca berita kat yahoo news.. "doodling can help memory".. saat aku terbaca tajuk ni aku terus rase berminat nak taw lebih..so aku pun klik je la kat link tu dan baca.. Rupa2nya org puteh ni ada buat research pasal benda alah ni..hobi yang boleh tahan gak aku wat cume aku x ambil cakna sangat benda2 simple camni pun boleh mempengaruhi kita. Memang bagus untuk kesihatan minda.

Mengikut ape yang aku faham la..orang tu cakap, kalau seseorang tu melakukan tugas yang bosan contoh- mendengar cikgu tengah explain kat depan..peratusan kita nak berkhayal/ berangan/ bemimpi di siang hari amat tinggi..(ni berdasarkan pengalaman aku juga jadi agak bersetuju disitu.. ;p) pastu nak dikembangkankan lagi teori diorang ni, dia cakap lak yang bila kita da start mengelamun tu sudah tentu la kita da terpesong dari tugas asal kita(mendengar cikgu cakap kat depan tadi)..bila da x dengar apa yang cikgu cakap memang da x dapat pape input la kat situ kan. da jadi kes macam tu..teruk r nk jawab exam nanti.. oleh hal yang demikian, mereka ini pun menegaskan bahawa perbuatan yang 'slumber' mcm menconteng di kertas sudah cukup untuk mengelakkan kita dari mengelamun jauh2 tanpa menjejaskan prestasi kita dalam tugas utama kita tadi..

Tugas utama ----> mendengar cikgu mengajar (bosan)

gangguan ------> mengelamun-----> kesannya: prestasi terjejas

alternatif gangguan---> menconteng kertas------> kesannya: berehat sebentar..da bosan conteng mesti kita leh dgr balik apa yang cikgu cakap kan?

nak faham lebih lanjut sini link artikel tu

0 comments:

Post a Comment

Terasa nak komen? Silakan..